onsdag 28 september 2011

Ekonomisk balans...



Jag försöker med alla medel omstrukturera vår ekonomi. Vi är bortskämda med att ha mycket pengar att röra oss med, vilket resulterar i att vi handlar; ibland utan att tänka oss för.
Men nu har vi valt att ändra mitt yrkesval. Jag står med en helt annan, lägre, inkomst med än tidigare. Om än tillfälligt! Men våra utgifter är fortfarande detsamma, så vi behöver kämpa mer, eller framförallt tänka oss för! Vi kan inte handla på samma sätt som tidigare, men det glömmer vi.


Och nu står vi där och ska betala våra räkningar. Hjärtat far upp i halsgropen, när jag ser hur siffrorna ser ut. Vi har inte alls samma marginaler denna månaden, eller kanske några månader framöver. Hur ska vi göra nu..?!


Svaret är väl enkelt i teorin, men betydligt svårare i praktiken.
Vi måste hitta en balans, annars kanske vi står där och har noll kronor på kontot när lönen betalas ut!! Och så vill vi inte ha det!


Jag har alldeles nyligen börjat i förväg planera vad vi ska ha till middag, under veckan. Dels slipper vi fundera på vad vi ska äta, sen tror jag att det blir billigare i längden. Färre restaurangbesök, Mc Donalds med kidsen räknas väl inte som ett resturangbesök, men är väldigt smidigt att ta till. Jag och maken gillar inte snabbmat, med det är ju lite bekvämt, när man inte har lust att ställa sig vid spisen.


En gång i månaden, åker vi till en saluhall och köper fint, ekologiskt kött. Köper en flaska gott vin och gör en restaurangmåltid till hela familjen och det kostar bara en bråkdel. Vinet vi beställde in sist på en restaurang kostade 297kr där, medan vi kan köpa samma sort på Systembolaget för 89kr. Alltså en bråkdel av priset!


Då inser man hur mycket pengar man kan spara, genom att göra en lyxig måltid hemma istället! Det är också ett ekonomiskt alternativ om man inte har råd att ta med hela familjen på restaurang, laga en god trerätters middag hemma. Duka fint med servetter och levande ljus.
Det blir mitt tips, för en bättre ekonomi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar