måndag 3 oktober 2011

Vänner för alltid?



Härom dagen fick jag frågan, hur gör man slut med en vän?


Själv har jag hellre några få riktiga väninnor, än massa kompisar.
En riktig vän för mig, är någon jag kan lita på i alla lägen. Det spelar ingen roll hur ofta eller sällan man hör av sig, när vi väl träffas eller pratar på telefon, känns det som att det var igår. 
Och det har ingen betydelse vem som hörde av sig senast. Bara det inte alltid är den ena som hör av sig eller ringer.
 En liten hälsning på Facebook, eller ett sms kan vara på sin plats när man inte hört ifrån varandra på länge.. Tycker du att det var längesedan hon hörde av sig!? Lyft luren och slå henne en signal! Det är så vänner gör.


Men varför vill man göra slut med en vän då? 
Kanske för att personen egentligen är en energitjuv, istället för att ge energi. Eller så är hon av den typen som vänder kappan efter vinden och går bakom din rygg. I detta specifika fallet, var det just det. Vänskapen bygger på den andres villkor och hon kunde vara illojal mot sin vän.
En person som försöker styra ens liv, säga hur man ska/får göra; är inte en god vän.
Var och en bestämmer över sitt liv, vilka man vill umgås med, vilka kläder som man ska bära osv.  
En vän bryr sig inte om sådant! Du är du, och det är därför hon tycker om dig som vän. Precis som i vilket äktenskap som helst! Försöker man ändra sig partner till något han inte är, står man förr eller senare där ensam kvar.


En vän som är illojal eller styrande mot mig, skulle jag inte räkna som en vän, då lägger jag locket på helt enkelt! En vän som är avundsjuk och missunnsam, är inte en vän.
Jag har många gånger träffat på och blivit vän med någon som verkar hur söt som helst. Men sakta men säkert har det visat sig, att vänskapen utvecklas till avundsjuka. Framförallt på det vi har eller gör. Personen har kanske umgåtts flitigt, bara för att få vara en del av godbitarna i vårt liv, tex poolen, sommarhuset, företagen eller något annat.


Jag har aldrig gjort slut med en vän, jag har nog bara låtit det rinna ut i sanden i de fall jag stött på denna typen av problem. Så jag vet inte vad jag ska svara på det.


Goda vänner har jag några få, och med flera av dem har vi följts åt genom hela livet! 
Vänner kan man lita på i vårt och torrt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar